Maria de Moel

Maria de Moel werd opgeleid in Amsterdam bij Lucia Meeuwsen en in Den Haag bij Ank Reinders. Zij specialiseerde zich in belcanto techniek bij Michael Aspinall in Napels, en volgde verschillende masterclasses, onder meer bij Tom Krause, Renate Faltin, Dennis Heath en Sheila Barnes. Momenteel wordt zij gecoacht door Gemma Visser.

In binnen- en buitenland voerde zij zeer uiteenlopende rollen en partijen uit, van hedendaagse muziek tot vroege barok. Een kleine greep hieruit: Maurya in Riders to the sea van Vaughan Williams, de titelrol in Iphigénie en Tauride van Gluck, La Zelatrice in Suor Angelica van Puccini, La Messagiere in Orfeo van Monteverdi, 2e Dame in Die Zauberflöte van Mozart, Emilia in Otello van Verdi, Micah in Samson van Händel en Dido in Dido and Aeneas van Purcell.  Zij zong ook de mezzo- en altpartijen in Bach’s Weihnachtsoratorium, Magnificat, Matthaeus Passion en diverse Cantates, Händel’s Messiah, Elijah van Mendelssohn, de requiems van Verdi, Mozart en Duruflé, Rossini’s Stabat Mater en  Petite Messe Solennelle, missen van Mozart en Schubert, The Armed Man Mass van Jenkins en Stabat Mater van Rossini en Vivaldi.

Voordat haar studie haar op het pad van de klassieke muziek bracht heeft zij zich ontwikkeld in het bewegingstheater, met o.a. dansvoorstellingen en werk als regisseur. Nog altijd houdt zij zich naast de standaard concert- en operapraktijk bezig met muziektheater in een bredere zin van het woord, de overlapping van dans en theater in combinatie met muziek uit alle periodes.

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *