maak je eigen compositie

Ervaar het plezier van zelf muziek bedenken bij het project Musical Postcards. Leerlingen componeren onder begeleiding een muzikale boodschap voor een jonge vluchteling ver weg. In samenwerking met de landelijke organisatie Musical Postcards en de musici van philharmonie zuidnederland maken we het passend voor je leerlingen.

Doelgroep: Muziekklas - HAVO/VWO
Kosten: afhankelijk van de wensen van de school
Locatie: workshops op school en concert in theater

Muziek verbindt de wereld, muziek kent geen grenzen of barrières. Dat is wat Musical Postcards leerlingen wil laten ervaren. Leerlingen ontvangen een musical postcard uit een conflictgebied. Daarin verklankt een jongere zijn wens of droom in een rap, lied of compositie. De scholieren in Nederland componeren een muzikaal antwoord en sturen dit terug. Zo voelen jongeren die duizenden kilometers van elkaar verwijderd zijn en in totaal verschillende werelden leven, zich met elkaar verbonden.

De philharmonie zuidnederland kan jouw school ondersteunen bij de uitvoering. Enkele musici van het orkest, die jouw compositie gaan spelen, komen op school voor een persoonlijke kennismaking met hun instrument. De compositielessen worden waar mogelijk in samenwerking met studenten van het conservatorium gegeven. De uitvoering van de composities vindt plaats in een ( kleine) concertzaal of theater in de buurt.

Voorwaarden en organisatie
Musical Postcards is een initiatief van de landelijke organisatie Musical Postcards waar philharmonie zuidnederland graag een muzikale bijdrage aan levert. Het project wordt volledig met je op maat gemaakt. Nadat we je inschrijving hebben ontvangen volgt er een gesprek met alle betrokken organisaties: de muziekdocent, de educatiemedewerker van philharmonie zuidnederland en de landelijke organisatie Musical Postcards.

Musical Postcards is onderdeel van Ode to Dignity.
Onderstaande video geeft een uitleg over het project:

Doelgericht werken aan:

Muzikale vaardigheid
luisteren, spelen, componeren, vormgeven, noteren en soms zingen.

Creërend vermogen
de leerling ontwerpt een compositie vanuit een maatschappelijke context in samenwerking met anderen.

Analyserend vermogen 
de leerling kan de ontvangen musical postcard analyseren op muzikale parameters, sfeer, betekenis en emotionele lading.

Onderzoekend vermogen
de leerling onderzoekt verschillende materialen/instrumenten en eigen instrumenten op klankeigenschappen, ritmische, melodische en dynamische mogelijkheden.

Reflectief vermogen
de leerling kan tijdens de repetitie de musici aansturen zodat de uitvoering past bij de eigen gedachten over uitvoering.

21ste-eeuwse vaardigheden
planmatig werken, samenwerken, inleven in de ander, de andere cultuur, creatief denken, zelfregulering en presenteren.

praktische informatie

kosten afhankelijk van de wensen van de school
duur 4-6 blokuren : compositielessen + repetitie/uitvoering door ensemble + concertbezoek
locatie workshops op school
locatie concert in het theater
data beperkt beschikbaar, data in overleg

 

Interesse? Neem contact op met Wilma Hollanders via wilma.hollanders@philharmoniezuidnederland.nl of 088-1660728

Cookies
Wij maken gebruik van cookies. Dit zijn kleine tekstbestandjes die op de computer, tablet of telefoon worden opgeslagen. Hiermee zorgen wij er onder andere voor dat onze website goed werkt, kunnen wij de website verder verbeteren en u van gerichte en relevante informatie voorzien.
Meer info