maak je eigen compositie: musical postcards

Muziek verbindt de wereld: muziek kent geen grenzen of barrières. Met trots werkt philharmonie zuidnederland mee aan het wereldwijde project Musical Postcards, in samenwerking met middelbare scholen in Zuid-Nederland.

Muziek verbindt de wereld, muziek kent geen grenzen of barrières. Dat is wat Musical Postcards leerlingen wil laten ervaren. Leerlingen ontvangen een musical postcard uit een conflictgebied. Daarin verklankt een jongere zijn wens of droom in een rap, lied of compositie. De scholieren in Nederland componeren een muzikaal antwoord en sturen dit terug. Zo voelen jongeren die duizenden kilometers van elkaar verwijderd zijn en in totaal verschillende werelden leven, zich met elkaar verbonden.

De philharmonie zuidnederland kan jouw school ondersteunen bij de uitvoering. Musici van het orkest komen op school om enkele compositielessen te geven, waar mogelijk in samenwerking met studenten van het conservatorium. Een ensemble van philharmonie zuidnederland voert de composities uit. De composities worden gefilmd en met een boodschap van de makers retour gestuurd naar de jongere uit het andere deel van de wereld.

Voorwaarden en organisatie
Musical Postcards is een initiatief van de landelijke organisatie Musical Postcards waar philharmonie zuidnederland graag een muzikale bijdrage aan levert. Het project wordt volledig met je op maat gemaakt. Nadat we je inschrijving hebben ontvangen volgt er een gesprek met alle betrokken organisaties: de muziekdocent, de educatiemedewerker van philharmonie zuidnederland en de landelijke organisatie Musical Postcards.

Musical Postcards is onderdeel van Ode to Dignity.

Onderstaande video geeft een uitleg over het project:

Doelgericht werken aan:

Muzikale vaardigheid
luisteren, spelen, componeren, vormgeven, noteren en soms zingen.

Creërend vermogen
- de leerling ontwerpt een compositie vanuit een maatschappelijke context in samenwerking met anderen.

Analyserend vermogen 
- de leerling kan de ontvangen musical postcard analyseren op muzikale parameters, sfeer, betekenis en emotionele lading.

Onderzoekend vermogen
- de leerling onderzoekt verschillende materialen/instrumenten en eigen instrumenten op klankeigenschappen, ritmische, melodische en dynamische mogelijkheden.

Reflectief vermogen
- de leerling kan tijdens de repetitie de musici aansturen zodat de uitvoering past bij de eigen gedachten over uitvoering.

21ste-eeuwse vaardigheden
- planmatig werken, samenwerken, inleven in de ander, de andere cultuur, creatief denken, zelfregulering en presenteren.

praktische informatie

kosten afhankelijk van de wensen van de school
duur 4-6 blokuren : compositielessen + repetitie/uitvoering door ensemble + concertbezoek
locatie workshops op school
data beperkt beschikbaar, data in overleg met de school

 

Interesse? Neem contact op met Wilma Hollanders via wilma.hollanders@philharmoniezuidnederland.nl of 088-1660728