Coen van der Heijden

Empty Minds: innovatie bij symfonieorkesten

ma 19 apr

Empty Minds: innovatie bij symfonieorkesten
Onderzoekers van het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music (MCICM) hebben een wetenschappelijk artikel gepubliceerd over het Empty Minds-concert van philharmonie zuidnederland (2018). Het artikel is gepubliceerd in het internationale academische tijdschrift Science as Culture. In het artikel analyseren de onderzoekers aan de hand van het Empty Minds-project waarom het zo lastig is voor symfonieorkesten om de rol van hun publiek te innoveren. De onderzoekers volgen de momenten waarop er ‘fricties’ ontstonden tijdens de organisatie en uitvoering van het Empty Minds-concert. Het artikel laat zien dat die fricties veel te maken hebben met de geroutineerde en vaak hiërarchische manieren van werken binnen orkesten. Die conventies stellen de artistieke kwaliteit garant, maar tegelijkertijd begrenzen ze ongemerkt hoe innovatie kan plaatsvinden, en hoe het publiek ‘gedacht wordt’. Het innoveren van de rol van het publiek vereist dus soms ook dat (artistieke) conventies veranderen. Om dat te doen, besluiten de onderzoekers, is er ruimte en tijd nodig voor reflectie tijdens het proces van het organiseren van een concert. Het artikel uit Science as Culture is hieronder te lezen.







Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om de gebruiksvriendelijkheid van uw bezoek te verbeteren, het gebruik van de website te analyseren, het mogelijk te maken content van derden af te beelden (zoals video’s), voor marketing doeleindes en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘Akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de button ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals YouTube of Spotify, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Klik hier voor meer info over onze cookie verklaring.

Cookie instellingen