2018-2019, een feestelijk en ambitieus lustrumseizoen

Bestel hier onze nieuwe seizoensbrochure 2018 - 2019

Bestel
hier onze educatiebrochures 2018 - 2019

Omkijken en vooral vooruitzien


Op 3 september 2013 vond de eerste ontmoeting plaatst tussen alle musici, stafleden en intendant Stefan Rosu van wat dat seizoen vorm moest krijgen als philharmonie zuidnederland. Als jongste professionele symfonieorkest van Nederland kijken we met trots terug op onze eerste vijf succesvolle jaren. Een succes dat we ook te danken hebben aan ons kleurrijke verleden. Als Limburgs Symfonie Orkest, Het Brabants Orkest en philharmonie zuidnederland beschikken we over 200 jaar orkestervaring. Een rijke geschiedenis én een bodem aan kennis en kunde om op door te groeien. Het orkest kijkt dan ook met vertrouwen vooruit naar wat komen gaat. Het komend seizoen, 2018-2019, is daar een blauwdruk van. Een seizoen dat in alle opzichten de kwaliteit en de ambities van het orkest weerspiegelt. Het jubileum wordt gemarkeerd door twee grootse projecten: de nieuwe familievoorstelling Assepoester.en een spectaculaire uitvoering van Carmina Burana.

De familievoorstelling Assepoester staat op het programma in maart en april 2019 en is speciaal voor het vijfjarig bestaan gemaakt in samenwerking met Jeugdtheatergezelschap Het Laagland en kinderboekenschrijver Jacques Vriens. Het vertelt het bekende sprookje voor jong en oud terwijl de muziek van Prokofjevs Cinderella op het hoogste niveau klinkt. Precies waar philharmonie zuidnederland voor staat. Carmina Burana vindt op 25 en 26 augustus 2018 plaats in de Heerlense zandgroeve Beaujean in het kader van Cultura Nova in samenwerking met La Fura dels Baus. Het is een groots openluchtconcert compleet met lichtshow en theater.

Mystiek van de Oriënt
Daarnaast biedt philharmonie zuidnederland met de vertrouwde abonnementsconcerten, de vernieuwende i-classics, die elke keer garant staan voor een bijzondere concertinvulling en de relatie zoeken met nieuwe publieksgroepen, de projecten voor en met de regio en de educatieve projecten een prachtig programma dat het orkest nog steviger verankert in Zuid-Nederland. Het thema voor het komend seizoen is Mystiek van de Oriënt, dat als een rode draad door alle series heen loopt. Hierbij komen Oosterse componisten aan bod, zoals Qigang Chen en Hawar Tawfiq. Qigang Chen werkt aan een opdracht van philharmonie zuidnederland en drie toonaangevende instellingen uit de VS, China en Frankrijk. Dit werk zal bij philharmonie zuidnederland in wereldpremière gaan in aanwezigheid van de Chinese componist. Hawar Tawfiq heeft opnieuw een opdracht van het orkest gekregen na zijn uitstekend ontvangen Unificazione ter gelegenheid van 25 jaar Verdrag van Maastricht in februari 2017.Verder staan er grootse werken op het programma zoals Prometheus van Skrjabin en Messiaens Turangalîla-Symfonie die raakvlakken hebben met de Oriënt. Grootse orkestwerken die beide gedirigeerd worden door chef-dirigent Dmitri Liss.

Relatie met chef-dirigent Dmitri Liss
De kwaliteit van het orkest is onder de leiding van chef-dirigent Dmitri Liss alleen maar toegenomen. Hij maakt verder onderdeel uit van het artistieke team en adviseert intendant Stefan Rosu en artistiek programmeur Jos Roeden over de programmering én is iemand die door zijn vele internationale relaties solisten van topkwaliteit naar philharmonie zuidnederland weet te brengen. Gezien de goede onderlinge samenwerking en de ontwikkeling die hij en het orkest hebben gerealiseerd, is overeengekomen deze samenwerking te continueren. Het contract met Dmitri Liss is daarom voortijdig verlengd tot en met augustus 2021.

Gastdirigenten en solisten
Naast Dmitri Liss zijn diverse vertrouwde en nieuwe gastdirigenten verantwoordelijk voor de concerten van philharmonie zuidnederland. Een nieuw gezicht is de jonge Chinese dirigent Lio Kuokman die al als assistent-dirigent fungeerde naast chef-dirigent Yannick Nézet-Seguin bij het Philladelphia Orchestra. Hij dirigeert een mooi programma met onder andere Rendering, Berio’s ‘voltooiing’ van Schuberts Tiende Symfonie. Een andere ‘nieuwe’ naam is Jos van Veldhoven. Aan het einde van het lopende seizoen 2017-2018 maakt hij zijn debuut bij het orkest met Pergolesi’s Stabat Mater, en komend seizoen dirigeert hij de Matthäus-Passion, zijn eerste na de Nederlandse Bachvereniging. Verder kan het orkest rekenen op vertrouwde namen zoals Hans Graf, Hartmut Haenchen, Mario Venzago, Karel Deseure, Per Otto Johansson, Kees Bakels, Claus Peter Flor, Marc Soustrot en Jamie Phillips.

Ook het arsenaal solisten dat dit seizoen voor het orkest staat is van kwalitatief zeer hoog niveau. Dat mag blijken uit de musici die weer terugkeren bij het orkest zoals Hannes Minnaar, Roger Muraro, Alexander Melnikov, Liza Ferschtman, Sergej Krylov, Simone Lamsma, Stephen Waarts, Alena Baeva en Jean-Efflam Bavouzet. Ook de solisten die hun debuut maken bij het orkest zoals Fazil Say, Stefano Bollani, Boris Giltburg , Alban Gerhardt, Dominique Vleeshouwers, Bernarda Fink, Gregory Kunde en het gevierde pianoduo Katia en Marielle Labèque, zijn van het allerhoogste niveau. Daarnaast werkt Martin Fröst voor het eerst met philharmonie zuidnederland. Hij speelt niet alleen Webers veronachtzaamde Klarinetconcert, hij dirigeert het orkest ook.

Haydn Chair
Ook cellist en dirigent Mario Brunello, die in seizoen 2016-2017 al eens voor het orkest stond, keert terug. En wel in een bijzondere rol. Hij bekleedt de eerste Haydn Chair van het orkest. Deze Haydn Chair is een speciale functie om meer aandacht te geven aan het werk van de Weense Klassieken. ‘Haydn is de vader van de klassieke stijl’, verklaart intendant Stefan Rosu het initiatief van de Haydn Chair. ‘Een orkest dat goed in conditie wil blijven en kwalitatief wil groeien, moet alle aandacht geven aan de klassieke werken van Haydn, Mozart, Beethoven en consorten en ze op het hoogste niveau spelen. Vandaar dat we de Haydn Chair in het leven hebben geroepen.’ Steeds opnieuw wordt hierbij iemand aangesteld die op een bijzondere manier iets toevoegt aan de vertolking van de klassieken. Dat kan een dirigent zijn, een solist, maar ook een wetenschapper of een journalist. Het is de bedoeling dat Mario Brunello deze rol een aantal seizoenen vervult. Hij dirigeert dit seizoen twee concerten en neemt met het orkest ook Haydns Symfonie nr. 100, de ‘Militaire’, onder de loep in Meesterwerk Centraal.

Bijzondere en innovatieve programma’s
Meesterwerk Centraal is een van de bijzondere programma’s van philharmonie zuidnederland die de klassieke muziek dichter bij het publiek moet brengen. De opzet is eenvoudig en vooral educatief van aard, terwijl het ook een onderhoudende concertavond op moet leveren. Het eerste deel van het concert is een geregisseerde bespreking van de symfonie met klinkende voorbeelden, het tweede deel een complete uitvoering van het werk. In seizoen 2017-2018 voerde philharmonie zuidnederland Meesterwerk Centraal voor het eerst uit met de Tweede Symfonie van Sibelius. Deze keer is de beurt aan Haydns Militaire Symfonie onder leiding van Mario Brunello.

Ook de succesvolle i-Classicsprogramma’s mogen tot de bijzondere concerten gerekend worden. Naast de symfonische concertpraktijk en de educatie vormt innovatie een derde pijler van het orkest. De i-Classicsconcerten zijn op alle mogelijke manieren innovatief. Zo wordt de toeschouwer in Music & Icons deelnemer van het concert en gaat het in Music & Food om de prikkeling van alle zintuigen en worden ook geur en smaak ingezet om de beleving compleet te maken.

Een ander bijzonder en groots project – en tevens onderdeel van i-Classics – is de uitvoering van Skrjabins Prometheus onder leiding van Dmitri Liss. Samen met de lichtkunstenaars van Het Blauwe Uur en Toneelgroep Maastricht wordt het een voorstelling waarbij de droom van Skrjabin om licht, geluid, theater onder een noemer te vangen realiteit wordt.

Ook de concerten met het illustere pianoduo Katia en Marielle Labèque en die met Martin Fröst als dirigent en klarinettist, de uitvoering van het Requiem van Fauré met het Nederlands Kamerkoor, artist in residence in Theater Heerlen, en die van Messiaens Turangalîla-Symfonie mogen in het rijtje bijzondere projecten bijgeschreven worden.

Franse Componistendag
Messiaens grootse symfonie is tevens het sluitstuk van een bijzondere Franse Componistendag in Maastricht. Al jaren besteedt het Theater aan het Vrijthof in coproductie met philharmonie zuidnederland aandacht aan een enkele componist tijdens deze Componistendag. Dit jaar staat voor het eerst een land centraal. Van vroeg tot laat klinken werken van Franse componisten van de barok tot vandaag de dag met als uitroepteken Messiaens Turangalîla-Symfonie.

MeisterKonzerte Aachen
Na de succesvolle tournee naar Frankrijk van afgelopen seizoen, zet de philharmonie zuidnederland in seizoen 1819 een volgende stap op internationaal niveau. Het orkest treedt dit seizoen twee maal op in het Eurogress in Aachen in het kader van de serie MeisterKonzerte Aachen.

Binding met de regio
Hoewel het de ambitie van philharmonie zuidnederland is om zich te ontwikkelen tot één van de meest vooraanstaande orkesten van Nederland en ook op internationaal niveau mee te spelen, zal het orkest nimmer uit het oog verliezen dat het in de eerste plaats bestaat voor de inwoners van Noord-Brabant, Limburg en Zeeland. Dat brengt een verantwoordelijkheid met zich mee die het orkest graag vervult. Vandaar dat er elk seizoen veel ruimte is voor activiteiten die raken aan de muziekbeleving in de regio zoals Musica Sacra, Limburgse Kerst, Opera op de Parade, het Liberation Concert in Margraten en natuurlijk de nieuwjaars- en carnavalsconcerten. Ook de jaarlijkse uitvoeringen van de Matthäus-Passion behoren hiertoe. Het doel is daarbij altijd om het toegankelijk te maken en ondertussen, zoals deze keer met Jos van Veldhoven als dirigent, de hoogst mogelijke kwaliteit te waarborgen.

Naast deze jaarlijks terugkerende evenementen, draagt philharmonie zuidnederland graag bij aan regiogebonden activiteiten die een eenmalig karakter hebben zoals in het seizoen 2018-2019 de viering van het 700-jarig bestaan van het Illustre Lieve Vrouwe Broederschap in de Sint Janskathedraal in ’s-Hertogenbosch. Samen met Cappella Pratensis, Nationaal Vrouwen Jeugdkoor en Schola Cantorum Puerorum staat philharmonie zuidnederland stil bij de bewogen historie van dit oecumenische broederschap waar onder anderen Jheronimus Bosch en Willem van Oranje lid van waren.

Een ander aspect van het regionale beleid dat onlosmakelijk met philharmonie zuidnederland verbonden blijft, is die van de banden met de amateurmuziek en de talentontwikkeling. Dat uit zich niet alleen in de veelgeprezen HAFA-concerten die ook dit seizoen weer op het programma staan, maar ook in de bijdragen aan de Orkestacademie van het Conservatorium van Maastricht, de Nationale Master Orkestdirectie, het Koorproject, de Brabantse strijkers- en blazersdagen en de samenwerking met het Euregio Jeugd Orkest en het Prinses Christina Concours.

Educatie
Een van de belangrijkste pijlers waarmee het orkest zich in de regio presenteert is educatie. Al jaren is het orkest met eigen programma’s actief voor alle leerlingen van het primair onderwijs en voortgezet onderwijs in Brabant, Limburg en Zeeland. Het orkest hoopt in seizoen 1819 met ruim 200 educatieve projecten zo’n 20.000 leerlingen in de regio Zuid-Nederland te bereiken. Met Rhythmix voor groep zeven en acht en Broer, speciaal ontwikkeld voor groep vijf en zes, voegt philharmonie zuidnederland dit seizoen twee unieke projecten aan het bestaande educatieaanbod toe. De twee producties onderscheiden zich van vorige educatieve projecten doordat de leerlingen actief in het concert participeren. Radio Walvis is de nieuwe ensemblevoorstelling die philharmonie zuidnederland ontwikkelt voor groep 3-4 in samenwerking met de Brabantse theatermakers Schippers&VanGucht. Inspiratiebron is een oud Inuitsprookje, de wereld van nu is aanwezig door de stille verwijzing naar de plastic soep in de oceanen.

Toekomst
philharmonie zuidnederland blijft zo een orkest van en voor de regio. Dat uit zich ook in vele activiteiten met en voor het bedrijfsleven die culmineren in Leading the South, het innovatieve evenement dat cultuur en bedrijfsleven dichter bij elkaar brengt en waarvan in november 2018 de vierde editie zal plaatsvinden in Villa Flora, gelegen op het terrein van Brightland Campus Greenport Venlo. Ditmaal met als thema ‘Smaak van de toekomst’. Zoals het orkest voor de regio is, hoopt het orkest dat de regio er ook voor het orkest is. Vandaar dat afgelopen seizoen in samenwerking met het Elisabeth Strouven Fonds Het philharmonie zuidnederland Fonds in het leven geroepen is, een fonds dat zorg moet dragen voor een onafhankelijke bron van inkomsten voor het orkest, waar zowel het bedrijfsleven als particulieren in bij kunnen dragen. Zo hoopt het orkest niet alleen de komende vijf jaar, maar ook alle jaren daarna de hoogstaande symfonische kwaliteit en de enorme band met de regio verder te waarborgen.

Nieuwe brochure
Alle abonnementsconcerten en andere activiteiten zijn terug te vinden in de nieuwe seizoensbrochure. Deze verschijnt op 14 april en kan besteld worden via de website.