Karel Deseure

“Nadat ik Karel Deseure de muziek van Tsjaikovski, Dvorak en Schumann had horen dirigeren, was ik enorm onder de indruk van zijn muzikaliteit en vermogen om de muzikale geest en flow met elastische gebaren vorm te geven. Het is een zeldzaam geschenk om muziek organisch en onvermijdelijk te laten ontstaan, gecombineerd met een fysiek vermogen om dit te doen.” Semyon Bychkov 

"Karel is een muzikant, een kunstenaar, een talent, een inspirator en een buitengewone dirigent. Wat hij in beide opera's met verminderde orkestratie heeft bereikt, zonder ook maar één keer geluid, kwaliteit of passie te verliezen, is gewoonweg verbazingwekkend, zo niet wonderbaarlijk. Deze meneer is inderdaad een groot dirigent." Waut Koeken - Intendantenopera Zuid 

De Belgische dirigent Karel Deseure is een artiest van natuurlijk dirigeertalent en autoriteit, al snel bekend om zijn doordachte, intelligente aanpak en interpretatieve flair. 

Vroege carrière 

Als fluitist studeerde Karel af aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en studeerde directie aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Hij had het voorrecht masterclasses te hebben bij dirigenten als Bernard Haitink, Peter Ëotvös en Jorma Panula. 

In 2012 ontving hij de prestigieuze dirigeerbeurs van de Anton Kersjes Stichting en van 2013-2015 werd hij benoemd tot assistent-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest. In 2016 werd hij assistent van Valery Gergiev bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en assisteerde hij Sir Mark Elder en Daniele Gatti in twee concertreeksen met het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam. 

Symfonisch gastdirigent 

In het begin van zijn carrière dirigeerde Karel Belgische en Nederlandse orkesten die uitgebreid samenwerkten met het Brussels Philharmonic, Liège Royal Philharmonic, Antwerp Symphony, Arnhem Philharmonic orchestras, philharmonie zuidnederland en debuteerde hij bij het Luzerner Sinfonieorchester en het Belgian National Orchestra. 

In 2018/19 dirigeerde hij het Württembergische Kammerorchester in Heilbronn en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Hoogtepunten van het seizoen 2019/2020 zijn onder meer terugkeer naar het Orkest van Het Oosten, philharmonie zuidnederland, Antwerpen en Symfonieorkesten Vlaanderen. In 2020/21 keert Karel Deseure terug naar philharmonie zuidnederland in Dvorak Symfonie nr.9 en Bach Matthäus Passion. Hij dirigeert dit orkest in de bak van Opera Zuid in een productie van Ravel Rhapsodie Espagnole en Poulenc La Voix Humaine met razend succes. Zijn seizoen 2021/22 omvat zijn debuut met het Borusan Istanbul Philharmonic Orchestra in een Nielsen, Stravinsky, Dessner-programma met solisten Katia en Marielle Labèque, Bryce Dessner en David Chalmin. Karel debuteert eveneens met het Orchestre de chambre de Lausanne in een Malipiero, Bach, Stravinsky programma. Terugkeert onder meer het Noord-Nederlands Symfonie Orkest in een John Williams-productie en het Belgian National Orchestra in een Beethoven-programma. De hoogtepunten van het seizoen 2022/23 zien Karel in zijn debuut bij het Orchestre de Cannes en het Liverpool Philharmonic Orchestra met pianisten Katia & Marielle Labèque. Hij keert terug aan het hoofd van het Borusan Istanbul Philharmonic en philharmonie zuidnederland. 

Operacarrière 

Karels operacarrière begon met een succesvol debuut bij de Opera Zuid in 2016 met Puccini La Bohême. Bijdragend aan zijn succes waren veelgeprezen tournees in 2018/19 van Bernstein's A Quiet Place en Verdi's Un Ballo in Maschera die hij ondernam met Opera Zuid, evenals uitvoeringen van Brittens The Rape of Lucretia in de Haagse Opera en in de bak van het Operagebouw van Boedapest. In 2021/22 dirigeert hij Kurt Weill Der Silbersee bij de Vlaamse Opera, gevolgd door Benjamin Brittens A Midsummer Night's Dream bij Opera Zuid en Humperdinck Hans en Gretel met het Noord-Nederlands Orkest in een Reisopera-tournee. In 2022//23 maakt Karel zijn debuut in het Toulon Opera House met Mozart Cosi fan tutte. In 2018 ontving hij de Schaunard Award als erkenning voor zijn operawerk in Nederland.