Muziekgebouw, vrijdag 7 oktober 2022

"Donderdag werd het in Zürich 5-1 voor PSV, met vergelijkbare feestelijke cijfers ‘won’ Richard Wagner gisteravond in Muziekgebouw Eindhoven. Het was een wedstrijd zonder tegenstanders. Dirigent, orkest en solisten waren vóór, ook het publiek was Wagner-minded. Ik vind Wagner soms irritant pretentieus - maar ‘live’, in deze setting ..., ik ging voor de bijl of ik wilde of niet. Wagnerspecialist Hartmut Haenchen zette het orkest met overwicht op scherp en maande de musici van philharmonie zuidnederland tot op het bot te gaan. Ze kwamen hem met graagte tegemoet. Ze speelden met grote gaafheid en precisie, een sonore klank in alle gelederen en oor voor de veelheid aan Wagneriaanse details. Wagners muziek gaat alsmaar door zonder ooit thuis te komen, zijn deels mythische en deels zelf verzonnen verhaallijnen breiden zich eindeloos uit, de componist gaat vooral voor zijn megalomane ideaalbeeld en niet voor een ‘oplossing’. Wagner zangers moeten dan ook eelt op hun stembanden hebben. Sopraan Annemarie Kremer, tenor Bren den Gunnell en bas James Platt hadden dat zonder dat hun stemmen aan schoonheid inboetten in Prelude und Liebestod uitT ristan und Isolde en de eerste drie scènes uit de eerste acte van Die Walküre, de tweede opera uit Der Ring des Nebelungen."

- Marjolijn Sengers