Judith van Wanroij
De Nederlandse sopraan Judith van Wanroij wordt geprezen om “haar intens dramatische interpretaties van herontdekte en minder bekende opera's en het op treffende wijze overbrengen van poëzie in al haar schakeringen”.
Sinds haar debuut bij Opéra de Lyon als Virtù en Drusilla in L'Incoronzione di Poppea, vertolkte zij talrijke rollen bij toonaangevende operahuizen als Teatro Real Madrid, De Nederlandse Nationale Opera, La Monnaie, Lincoln Center New York, Gran Teatre del Liceu, Opéra national du Rhin, Opéra Royal de Versailles, Concertgebouw Amsterdam, Théâtre des Champs Elysées, Theater Basel en het Festival d'Aix-en-Provence.
Judith van Wanroij studeerde bij Margreet Honig aan het Conservatorium van Amsterdam en De Nederlandse Opera Academie. Zij was eerste prijswinnaar bij de Erna Spoorenberg Vocalisten Presentatie 2003 en nam deel aan de Jardin des Voix 2005, de zangacademie van Les Arts Florissants en William Christie.
De kern van haar repertoire bestaat uit, maar is niet beperkt tot, Franse en Italiaanse barokmuziek, Frans romantisch repertoire en de vocale werken van Mozart. Een selectie van haar hoofdrollen omvat Contessa in Le Nozze di Figaro, Donna Elvira in Don Giovanni, Ilia in Idomeneo en de titelrollen in Rossi's Orfeo en Lemoyne's Phèdre.
Hoogtepunten van seizoen 2021/22 zijn de titelrol in Ariane et Bacchus (Marin Marais) met Le Concert Spirituel in het Théâtre des Champs-Elysées, Swanhilde in César Francks Hulda met het Orchestre Philharmonique Royal de Liège, en een reprise van Die Zauberflöte in Theater Basel, waarin Van Wanroij de rol van Erste Dame zingt.
Vorig seizoen vertolke zij onder andere de rol van Zirphile in Rameau's Archante et Céphise onder leiding van Alexis Kossenko, de rol van Léna in La princesse jaune met het l'Orchestre du Capitole de Toulouse en Ilia (Idomeneo) met Les Talens Lyriques op het Mozartfest Würzburg, naast diverse opnameprojecten: Les Fêtes d'Hébé met het Orfeo Orkest in Boedapest en Demarest's Didon met Le Concert Spirituel, gevolgd door een concertuitvoering in het Théâtre des Champs-Elysées.
In eerdere seizoenen kreeg ze veel lof voor haar interpretatie van de titelrol van Lemoyne's Phèdre met het Orfeo Orchestra, uitgebracht op CD door Palazzetto Bru Zane. De pers was lyrisch: Judith "laat de aardige vrouwelijke karakters, voor wie de schoonheid van haar timbre bestemd lijkt, links liggen, ze weet haar verhaal in de tragische taal uit te beitelen en incorporeert het lijden van de heldin commpleet." In 2018 had ze opnieuw een groot opnamesucces in de titelrol van Alceste van Lully met Christophe Rousset en Les Talens Lyriques, geproduceerd door Maximilien Ciup voor het label Aparté. Het album werd genomineerd voor een Grammy Award in de categorie 'Best Opera Recording'.
Als soliste met een breed concertrepertoire is Judith van Wanroij, zong zij onlangs oratoria van Bach met het Koninklijk Concertgebouworkest, met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, en met het Orquestra Simfònica Illes Balears in het Auditorium de Palma de Mallorca met Jonathan Cohen. Vorig seizoen maakte ze een tournee met de Camerata van het Koninklijk Concertgebouworkest in Spanje met liederen van Mahler en Berg, nadat ze eerder al Strauss Vier letzte Lieder met het ensemble had gezongen.
Haar discografie breidt zich steeds verder uit en omvat vele minder bekende opera's, zoals Jephté van Monteclair met het Orfeo Orchestra en Purcell Choir voor het label Glossa, Tarare van Salieri, Les Horaces en Les Danaïdes allen met Les Talens Lyriques voor Aparté, Le Tribut de Zamora van Gounod met het Münchner Rundfunkorchester voor Palazzetto Bru Zane. Ze nam ook Cantates en gewijde muziek van Gounod op met Brussels Philharmonic en Vlaams Radio Koor en Mahler's Symfonie Nr. 4 met Camerata RCO voor Gutman Records.